SARTR

U petak premijera predstave “Rechnitz – Anđeo uništenja” na sceni SARTR-a

U petak, 18. februara, s početkom u 20:00, u Sarajevskom ratnom teatru, premijerno će, povodom obilježavanja jubileja, 30 godina od osnivanja SARTR-a, biti izvedena predstava “Rechnitz – Anđeo uništenja”. Predstava nastaje prema tekstu austrijske spisateljice Elfriede Jelinek, jedne od najnagrađivanijih književnica sa njemačkog govornog područja, koja je 2004. godine nagrađena Nobelovom nagradom za književnost. Režija ove predstave povjerena je austrijskoj rediteljici Sabine Mitterecker.

Aleš Kurt, direktor SARTR-a, istakao je da je ovaj zahtjevni projekat prva koprodukcija jednog sarajevskog i jednog mostarskog pozorišta te se zahvalio austorskom timu, koproducentima, sponzorima i partnerima na istrajnosti i podršci: „Ova predstava, prema tekstu fenomenalne austrijske književnice Elfriede Jelinek i u režiji vrsne Sabine Mitterecker, je jedno potpuno novo iskustvo za nas jer je ovo prva saradnja sa Hrvatskim narodnim kazalištem u Mostaru i prva koprodukcija jednog sarajevskog i mostarskog  teatra i na to smo vrlo ponosni. Ovaj projekat smo počeli raditi prije pandemije, te smo jako sretni što će konačno svoju sarajevsku premijeru imati 18. februara, a mostarsku 26. februara, a imati dvije premijere u dva različita grada u sedam dana je pobjeda za sve nas, za autorsku ekipu, glumce i glumice, korpoducente, partnere i sponzore kojima se ovom prilikom zahvaljujem na strpljenju, predanosti, neodustajanju i podršci.“

„Jako mi je drago što smo uspjeli realizirati ovaj projekat na kojem smo radili u otežavajućim, pandemijskim okolnostima i što sam imala priliku raditi sa divnim ansablom. Elfriede Jelinek je također sretna što se njen tekst prvi put  postavlja u BiH. Kao Jevrejka, veliki dio svoje porodice izgubila je u Drugom svjetskom ratu i sačuvati prošlost od zaborava i suočiti se s prošlošću je od velike važnosti za nju. Bez suočavanja s prošlošću, koliko god ona bila bolna mnogim ljudima, budućnost ostaje spriječena. To ne važi samo za preživjele i potomke žrtava, nego još i više za potomke počinitelja i onih koji su bili odgovorni za zločine. Ono što je zanimljivo u ovom tekstu jeste da mi od glasnika saznajemo šta se zapravo dogodilo, svi oni govore nešto drugačije, ne govore uvijek istinu, i to je pokušaj da iz svih tih perspektiva nekako probamo doprijeti do istine, približiti joj se“, izjavila je rediteljica predstave Sabine Mitterecker.

Sabine Kernthaller, direktorica Austrijskog kulturnog foruma u Sarajevu, istakla je važnost ovog projekta kako za BiH, tako i za Austriju: „Bili smo jako skeptični da ćemo uopće uspjeti realizirati ovaj projekat, jer je Elfriede Jelinek vrlo zahtjevna i izbirljiva i na njemačkom govornom području oko odabira reditelja i ansambla koji postavljaju i izvode njene tekstove. Vrlo smo sretni što smo uspjeli pridobiti Sabine Mitterecker jer ima jako mnogo iskustva u postavljaju tekstova Elfriede Jelinek. U ime Austrijskog kulturnog foruma želim se zahvaliti autorima, SARTR-u, HNK Mostar, glumcima i glumcima, te austrijskim ustanovama koje su podržale ovaj projekat. Za austrijsku vanjsku kulturnu politiku vrlo je važan aspekt suočavanja sa prošlošću, i to je vrlo bitna tema u Austriji, zato nam je ovaj projekat od velikog značaja, te se nadamo da će biti popraćen diskusijama o ovoj temi.“

„Iznimna nam je čast biti dio ovog projekta i jako nam je bitan i strateški i repertoarno. Mislim da smo napravili predstavu koja će biti ponos i HNK Mostar i SARTR-a. Nije slučajno da je upravo ova tema, suočavanje s prošlošću, “zapala” ova dva teatra. To su dva teatra rođena u ratnim okolnostima. Te dvije institucije koje itekako znaju kako je unutar ratnih okolnosti opstati ali i sačuvati ljudski, umjetnički i kazališni dignitet. Nažalost se i danas moramo baviti temom poricanja za sudjelovanje u ratnim zločinima. Kroz ovu predstavu pokušavamo osvijestiti našu javnost, našu publiku, senzibilirati ih za ovu tešku temu“, rekao je Dragan Komadina, umjetnički savjetnik HNK Mostar.

Selma Alispahić, glumica SARTR-a, govorila je o tome šta za nju znači rad na jednom ovakvom projektu: „Ova predstava okupila je fenomenalan kreativni tim iz HNK Mostar i SARTRA-a i zahvaljujem se svima što su radili po najvišim standardima, i teatarskim i etičkim. Za mene je svaka premijera u pandemijskim uslovima veliko čudo, a ova koprodukcija je za mene herojski čin. To nije prvi put da SARTR radi čuda u nemogućim uslovima. Okupili smo se oko jedne vrlo bitne priče koja nas se tiče, ne sa namjerom da sadašnjost opteretimo tom pričom, nego sa nadom da su lekcije možda naučene i da će buduće generacije zajedno sa nama, zahvaljujući ovakvim umjetničkim činovima, na neki način prodisati.“

„Za mene je ovo novo iskustvo, jer se prvi put se susrećem na sceni sa Elfriedom Jelinek. Vrlo je izazovna, ali mislim da smo zajedno sa rediteljicom Mitterecker napravili odličan posao i da će publika biti zadovoljna. Radi se tekstu koji nije klasične dramaturgije, to je jedna navala misli o zločinu o kojem Elfriede govori. Mi smo u ulozi glumaca, izvođača, koji su u funkciji glasnika, ali i pojava koje spominju“, izjavila je glumica HNK Mostar Jelena Kordić – Kuret.

U predstavi igraju glumice i glumci iz Sarajevskog ratnog teatra SARTR-a i HNK Mostar: Selma Alispahić, Jelena Kordić, Kuret, Dženana Džanić, Sead Pandur i Dražen Pavlović.  Scenografkinja predstave je Monika Močević, kostimografkinja Lena Samardžić, a asistentice rediteljice Nejra Babić i Rea Jugo. Producenti predstave su: Aleš Kurt, Ishak Jalimam i Ivan Vukoja. Predstava se realizira u koprodukciji Sarajevskog ratnog teatra SARTR i HNK Mostar, u partnerstvu sa Theatre.punkt i Realstage, te uz podršku: Austrijskog kulturnog foruma Sarajevo, Grada Beča, Federalnog ministarstva za umjetnost, kulturu, državnu službu i sport Republike Austrije, Fonda za budućnost Republike Austrije, USAID-ovog projekta PRO-Budućnost koji provodi CRS sa partnerima, Federalnog ministarstvo kulture i sporta i Središnjeg državnog ureda za Hrvate izvan Republike Hrvatske.

Radnja drame “Rechnitz – Anđeo uništenja” bavi se događajem koji se  desio u noći između 24. i 25. marta 1945. kada je grofica Margit von Batthyány, priredila u svom zamku Rechnitz u Burgenlandu gozbu za komšije, velikodostojnike lokalne Nacionalsocijalističke partije, SS oficire – od kojih je jedan bio njen ljubavnik – a i za nekolicinu dobrih strijelaca iz redova nacista. Vrhunac te noći pijanstva i razvrata bio je masakr nad 180 Jevreja na prinudnom radu. Svi su pobijeni te noći, osim dvojice koji su bili zaduženi za kopanje grobnice. Oni su ubijeni sutradan. U Austriji se o ovom događaju nije govorilo desetljećima. Tragovi zločina su uklonjeni, a masovne grobnice nikada nisu pronađene. Ovaj tekst bez sumnje može povezati Austriju nakon Drugog svjetskog rata i trenutno stanje u regiji, gdje zločini nisu završeni ni desetljećima nakon kraja rata.

Premijera na sceni SARTR-a je 18. februara, a reprize 19. i 20. februara sa  početkom u 20:00 sati. Premijera u Mostaru, na sceni HNK, biće izvedena 26. februara, a reprize 27. februara  i 3. i 4. marta sa početkom u 20:00 sati.

Ulaznice za premijeru i prvu repriznu izvedbu su rasprodate, te se još uvijek mogu rezervirati za izvedbu20. februara putem telefona 033 664 070 ili slanjem poruke u inbox Facebook (https://www.facebook.com/sartr1992) ili Instagram stranice Sarajevskog ratnog teatra.